- ‘Filosofi med børn og ‘The Thinking Classroom’ - Skab rum til de STORE filosofiske spørgsmål og børnenes FILOSOFISKE SELV i MATEMATIKUNDERVISNINGEN.
Børn begynder at stille STORE spørgsmål til de mest almene aspekter af menneskelivet, så snart de udvikler et sprog. Det er børnenes filosofiske selv. At stille disse spørgsmål er at se livet og eksistensen som grundlæggende mystisk og uafklaret i afsøgningen af mening.
I det filosofiske læringsrum får børnene mulighed for at få erfaringer med at stille spørgsmål og analysere deres og andres erfaringer og opfattelser omkring etik, viden, metafysik og eksistensen i relation til matematikfaget. Den filosofiske dialog bygger på traditionen fra ‘filosofi med børn’, særligt Peter Worleys didaktik.
Peter Liljedahl har udviklet ‘Thinking Classroom’ og Tankespirernes matematiske metodik er bygget på skelettet af ‘The thinking classroom’.
Hvis du vil realisere en dialogisk og filosofisk praksis med plads til leg og finurlige aktiviteter i matematikundervisningen, så understøtter mine materialer det formål.
Find Tankespirerne på Facebook eller kontakt os på [email protected], hvis du/I vil vide mere om ’Filosofi med børn’ og hvordan man bliver en bedre facilitator af filosofiske samtaler. Jeg tilbyder sparring, supervision og workshops til både pædagoger og lærere. Og jeg kommer gerne på besøg.
- ‘Filosofi med børn og ‘The Thinking Classroom’ - Skab rum til de STORE filosofiske spørgsmål og børnenes FILOSOFISKE SELV i MATEMATIKUNDERVISNINGEN.
Børn begynder at stille STORE spørgsmål til de mest almene aspekter af menneskelivet, så snart de udvikler et sprog. Det er børnenes filosofiske selv. At stille disse spørgsmål er at se livet og eksistensen som grundlæggende mystisk og uafklaret i afsøgningen af mening.
I det filosofiske læringsrum får børnene mulighed for at få erfaringer med at stille spørgsmål og analysere deres og andres erfaringer og opfattelser omkring etik, viden, metafysik og eksistensen i relation til matematikfaget. Den filosofiske dialog bygger på traditionen fra ‘filosofi med børn’, særligt Peter Worleys didaktik.
Peter Liljedahl har udviklet ‘Thinking Classroom’ og Tankespirernes matematiske metodik er bygget på skelettet af ‘The thinking classroom’.
Hvis du vil realisere en dialogisk og filosofisk praksis med plads til leg og finurlige aktiviteter i matematikundervisningen, så understøtter mine materialer det formål.
Find Tankespirerne på Facebook eller kontakt os på [email protected], hvis du/I vil vide mere om ’Filosofi med børn’ og hvordan man bliver en bedre facilitator af filosofiske samtaler. Jeg tilbyder sparring, supervision og workshops til både pædagoger og lærere. Og jeg kommer gerne på besøg.