Martin Kongshave

- ‘Filosofi med børn og ‘The Thinking Classroom’ - Skab rum til de STORE filosofiske spørgsmål og børnenes FILOSOFISKE SELV i MATEMATIKUNDERVISNINGEN.
Børn begynder at stille STORE spørgsmål til de mest almene aspekter af menneskelivet, så snart de udvikler et sprog. Det er børnenes filosofiske selv. At stille disse spørgsmål er at se livet og eksistensen som grundlæggende mystisk og uafklaret i afsøgningen af mening.
I det filosofiske læringsrum får børnene mulighed for at få erfaringer med at stille spørgsmål og analysere deres og andres erfaringer og opfattelser omkring etik, viden, metafysik og eksistensen i relation til matematikfaget. Den filosofiske dialog bygger på traditionen fra ‘filosofi med børn’, særligt Peter Worleys didaktik.
Peter Liljedahl har udviklet ‘Thinking Classroom’ og Tankespirernes matematiske metodik er bygget på skelettet af ‘The thinking classroom’.
Hvis du vil realisere en dialogisk og filosofisk praksis med plads til leg og finurlige aktiviteter i matematikundervisningen, så understøtter mine materialer det formål.
Find Tankespirerne på Facebook eller kontakt os på [email protected], hvis du/I vil vide mere om ’Filosofi med børn’ og hvordan man bliver en bedre facilitator af filosofiske samtaler. Jeg tilbyder sparring, supervision og workshops til både pædagoger og lærere. Og jeg kommer gerne på besøg.

- ‘Filosofi med børn og ‘The Thinking Classroom’ - Skab rum til de STORE filosofiske spørgsmål og børnenes FILOSOFISKE SELV i MATEMATIKUNDERVISNINGEN.
Børn begynder at stille STORE spørgsmål til de mest almene aspekter af menneskelivet, så snart de udvikler et sprog. Det er børnenes filosofiske selv. At stille disse spørgsmål er at se livet og eksistensen som grundlæggende mystisk og uafklaret i afsøgningen af mening.
I det filosofiske læringsrum får børnene mulighed for at få erfaringer med at stille spørgsmål og analysere deres og andres erfaringer og opfattelser omkring etik, viden, metafysik og eksistensen i relation til matematikfaget. Den filosofiske dialog bygger på traditionen fra ‘filosofi med børn’, særligt Peter Worleys didaktik.
Peter Liljedahl har udviklet ‘Thinking Classroom’ og Tankespirernes matematiske metodik er bygget på skelettet af ‘The thinking classroom’.
Hvis du vil realisere en dialogisk og filosofisk praksis med plads til leg og finurlige aktiviteter i matematikundervisningen, så understøtter mine materialer det formål.
Find Tankespirerne på Facebook eller kontakt os på [email protected], hvis du/I vil vide mere om ’Filosofi med børn’ og hvordan man bliver en bedre facilitator af filosofiske samtaler. Jeg tilbyder sparring, supervision og workshops til både pædagoger og lærere. Og jeg kommer gerne på besøg.

48 Faciliteringsværktøjer til det filosofiske og tænkende klasserum
48 Faciliteringsværktøjer til det filosofiske og tænkende klasserum

Dette materiale består af 48 faciliteringsværktøjer til dig der gerne vil have et overblik over de mange strategier, som kan understøtte deltagernes tænkning og dialog mellem hinanden, når I sammen søger at udvikle et bedre svar til et STORT filosofisk spørgsmål eller går på opdagelse i ’The Thinking Classroom’.
X trin op ad trappen
X trin op ad trappen

Dette materiale indeholder en filosofisk dialog og en matematisk aktivitet. I den filosofiske dialog stilles der skarpt på spørgsmål om estimering og sikkerher, når eleverne skal gætte på hvor mange trin der er op ad en af trapperne på skolen. I de matematiske aktiviteter får eleverne gradvist flere og flere informationer, som de kan bruge til at lave beregninger og modeller af en trappe og gætte hvor mange trin, der er op ad den ukendte trappe.
  • 4.-8. klasse
  • Filosofi og Matematik (regnearter, estimering og modellering)
Chokoladekager fra den matematiske bager
Chokoladekager fra den matematiske bager

Dette materiale indeholder en filosofisk dialog og en matematisk aktivitet. I den filosofiske dialog stilles der skarpt på venskab, retfærdighed og fordeling, når eleverne skal hjælpe Kasper, Sofie og Jeppe med at dele chokoladekagen. I den matematiske aktivitet stifter eleverne bekendtskab med den matematiske bager, som har skåret chokoladekagerne ud i sirlige (brøk)stykker.
  • 2.-4. klasse
  • Filosofi og Matematik (brøker og geometri)
Hvad tabte jeg?
Hvad tabte jeg?

Kimslege er en perfekt ansats til at undersøge forholdet mellem sanseerfaringer og vores erkendelse – kan vi vide hvad vi hørte, så, duftede, rystede, løftede, mærkede?
  • 1.-5. klasse
  • Filosofi
Piraternes ENE diamant
Piraternes ENE diamant

Piraternes ENE diamant stiller i den filosofiske dialog skarpt på spørgsmålet om hvilken forpligtelser, som følger/ikke følger af at have en matematisk funderet viden og magt. I de matematiske aktiviteter opbygger eleverne en forståelse af hvordan de kan forudsige resultatet af en tilsyneladende tilfældig proces. Og være den ”heldige” piratkaptajn som får diamanten.
Slikposen bag uvidenhedens slør
Slikposen bag uvidenhedens slør

I den matematiske aktivitet skal eleverne blande 4 slikposer ud fra slikblandingen. I den filosofiske dialog stilles der skarpt på spørgsmålet om hvilke principper som skal afgøre slikfordelingen, når man ikke ved hvilken pose man selv ender op med.