Nada Meri Pedersen

Da jeg selv gik i grundskolen, var arbejdet med matematisk ræsonnement en af det mest berigende og motiverende aktiviteter, jeg overhovedet kan huske. En sejrsfølelse fyldte min krop, hver gang jeg lykkedes med at bevise en påstand, hvad enten det handlede om algebra eller geometri. Jeg tror også, det var det, der gjorde matematik til et af mine yndlingsfag. Forkærligheden til matematik førte efter nogle mellemregninger til min nuværende stilling som matematikkonsulent. Denne baggrund kombineret med en særlig interesse for de matematiske åbne værktøjsprogrammer, gør det naturligt motiverende for mig at arbejde med sammenkædningen af matematisk ræsonnement og GeoGebra.

Da jeg selv gik i grundskolen, var arbejdet med matematisk ræsonnement en af det mest berigende og motiverende aktiviteter, jeg overhovedet kan huske. En sejrsfølelse fyldte min krop, hver gang jeg lykkedes med at bevise en påstand, hvad enten det handlede om algebra eller geometri. Jeg tror også, det var det, der gjorde matematik til et af mine yndlingsfag. Forkærligheden til matematik førte efter nogle mellemregninger til min nuværende stilling som matematikkonsulent. Denne baggrund kombineret med en særlig interesse for de matematiske åbne værktøjsprogrammer, gør det naturligt motiverende for mig at arbejde med sammenkædningen af matematisk ræsonnement og GeoGebra.

Ræsonnement med GeoGebra
Ræsonnement med GeoGebra

Kan man fremme ræsonnementskompetencen hos eleverne ved hjælp af GeoGebra? Det prøver jeg at gøre i et forløb, hvor jeg kombinerer kompetenceområderne ræsonnement og geometri og måling. Forskningen viser nemlig, at et dynamisk geometriprogram, fx GeoGebra, kan bidrage til udviklingen af elevernes ræsonnementskompetence. Fire funktioner har en særlig betydning i denne forbindelse. Disse er: dragging, feedback, måling og sporing. I dette forløb sætter jeg fokus på to af disse funktioner og deres potentialer til at understøtte elevernes udvikling af ræsonnementskompetencen, nemlig dragging (at trække) og måling.

  • Udskoling
  • Cirka 12 lektioner
  • Matematik
Video tutorials
Video tutorials

Jeg har lavet disse video tutorials, som både du som lærer kan bruge, men som eleverne også kan se. Det er en god idé at pause videoen undervejs og selv eksperimentere med GeoGebra og forsøge at gøre det samme som jeg viser. Også gerne gøre alt muligt andet.

  • Udskoling
  • Cirka 12 lektioner
  • Matematik
Ti aktiviteter til forløbet ‘Ræsonnement med GeoGebra’
Ti aktiviteter til forløbet ‘Ræsonnement med GeoGebra’

Forløbet om ræsonnementskompetence består af ti aktiviteter, hvori der er tænkt en faglig progression. Min anbefaling er således, at du benytter aktiviteterne i den angivede rækkefølge. HUSK: Læs introduktionen til forløbet før du begynder på nedenstående aktiviteter!

  • Udskoling
  • Cirka 12 lektioner
  • Matematik